EKÖZBEN LONDONBAN

Érdekességek Londonból, Londonról - nemcsak londoniaknak.

Friss topikok

2015.07.24. 07:33 Blackwaters

A Temze-gát - ami nélkül nem élne túl London

thames-barrier4.jpgA Temze-gát (angolul Thames Barrier) Wooldwich és a City Airport között található árvíz elleni létesítmény, a második legnagyobb mozgatható gát a világon. Azzal a céllal hozták létre 1974 és 1984 között, hogy az Északi-tenger felől érkező erős hullámokat felfogja, nehogy elárasszák a fővárost. Amikor tervezték, úgy számoltak, évente 2-3 alkalommal fogják csak használni. Tavaly azonban új rekord született: mintegy 50 alkalommal kellett lezárni a gátat. És szakemberek szerint mindez kevés lesz a jövőben. Sürgősen szükség van egy újabb gátra, mielőtt London vízbe fullad.

rain_and_bigben.jpgLondon kikötőváros volt mindig is, és mint ilyen, szoros kapcsolatban állt a tengerrel. De míg korábban a londoniaknak kellett a tengerhez menniük, most a tenger jön a londoniakhoz. Évről évre ugyanis egyre magasabb a tengerszint, az erősödő viharok pedig mind nagyobb hullámokat sodornak a nyílt vizekről a szárazföld belseje felé.

A 20. században két nagyobb áradás volt, ami emberéleteket követelt, az 1928-as és az 1953-as. Utóbbinál, amely talán minden idők legnagyobb természeti csapása volt Nagy-Britanniában, több mint háromszázan haltak meg, ezrek váltak otthontalanná, és 1600 km hosszan sérült meg a partszakasz. Londonban főleg Silvertownban és Canning Townban pusztított a víz. Ekkor határoztak arról az angol parlamentben, hogy gátat kell építeni a Temzén, hogy a jövőbeni viharok ne okozhassanak ekkora kárt. Az építményre mintegy 30 évet kellett várni és 1984 május 8-án kezdte meg működését, miután II. Erzsébet királynő megnyitotta.

260px-thames_barrier_simple_operation_diagram.pngA 9 kapus gátrendszer mintegy 520 méter szélesen húzódik a Temze nagyobbik ágán és négy 61 méter széles, valamint két 30 méter széles hajózható szakaszra osztja a folyót. Van ezen kívül négy nem hajózható szakasz is. A kapuk a képen látható módon forgással működnek, vagyis amikor zárt állapotba hozzák őket, beforgatják őket a vízbe, sőt, hagynak némi vizet a kapu alá folyni, mert így jobban lehet szabályozni a működését. A pillérek közt lévő kapuk ívesek és üresek, így amikor a víz alá süllyesztik, megtelnek vízzel, amikor pedig működéskor elforgatják őket, levegővel. A négy fő kapu 20 méter magas és egyenként 3700 tonnát nyom. Egy teljes lezárás költsége £16.000 font (nagyjából 6,5 millió forint), így csak indokolt esetben használják őket, bár az elmúlt években karbantartás végett rendszeresen mozgatták őket akkor is, ha nem volt ár. Akkor mindenképp lezárják a teljes szakaszt, ha az előrejelzések nagy vihart jeleznek és olyan áradást, amely meghaladná Nagy-Londonban a 4,87 méteres vízszintet.

334938893.jpgA megnyitása óta eltelt mintegy 30 évben közel 200 esetben zárták le gáttal Temzét, megakadályozva ezzel, hogy egy nagyobb vízhullám pusztítást végezzen, főként az őszi-tavaszi időszakban. Ám amíg korábban évente elég volt 1-2 alkalommal zárni a kapukat (1987-88-ban például egyszer sem kellett), addig az utóbbi években mind többször és többször kell, tavaly pedig új rekord született: 50 alkalommal kellett beforgatni a szerkezetet, hogy megmentse Londont. Bár eredetileg úgy tervezték, hogy 2030-ig szolgáljon a gát, jelenleg azzal számolnak a mérnökök, hogy 2070-ig biztosan védeni fogja Londont. Ám a tervezés idején nem számoltak még a globális felmelegedéssel és a világ tengerszintjeinek dinamikus növekedésével.

Most a mérnökök, köztük azok is, akik a gát tervein dolgoztak annak idején, sürgetik a Környezetvédelmi Ügynökséget, hogy minél hamarabb kezdjen bele az új gát építési terveibe. Akadémikusok korábbi tanulmánya szerint a Temze tölcsértorkolatánál kellene az új gátat építeni. Az ambiciózus tanulmány szerint ez a gát 16 km hosszú lenne és összekötné a kenti Sheerness városát az essexi Southenddel. Egy kevésbé ambiciózus terv szerint elég volna beljebb építeni egy kisebb gátat. A Környezetvédelmi Ügynökség, amely a projekt felelőse lenne, egyelőre azzal hárítja a kérdést, hogy korábban évi 8 mm-es tengerszint növekedéssel számoltak, ami eddig nem valósult még meg. Az építkezés tehát várat még magára. 

1 komment

Címkék: árvíz gát védekezés tengerszint London Temze ekozbenlondonban eközbenlondonban


A bejegyzés trackback címe:

https://ekozbenlondonban.blog.hu/api/trackback/id/tr177651020

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.