A blogról

Érdekességek Londonból, Londonról - nemcsak londoniaknak.

Friss topikok

2020.02.01. 00:00 Westminster

Mostantól az Egyesült Királyság nem tagja az EU-nak

brexit-uk-flag.jpg47 év után távozik az Európai Unióból az Egyesült Királyság. Egy fordulatos korszak zárul le a brit történelemben.

Nagy nap ez a mai a populista Nigel Farage számára, akinek több mint húszéves álma válik valóra azzal, hogy hazája kilép az Európai Unióból. Miután az Európai Parlament 621 igen, 43 nem szavazattal és 13 tartózkodással jóváhagyta a kilépési alkut, minden jogi akadály elhárult a britek távozása előtt. Február 1-jétől így hivatalosan nem része az EU-nak a szigetország, azonban fizetési kötelezettsége megmarad az év végéig, és addig érvényesek maradnak az uniós jogszabályok is. Így például továbbra is szabadon lehet munkát vállalni 2021-ig az uniós állampolgároknak.

Az Egyesült Királyság nagy utat járt be azóta, hogy Ted Heath 1972-ben miniszterelnökként aláírta a csatlakozásról szóló megállapodást az akkor még Európai Gazdasági Közösség néven létező szervezettel. Az ország 1973 január 1-jétől hivatalosan is a Közösség része lett Írországgal együtt. Ez volt az első bővítése az 1957-től létező szervezetnek. A briteket 1975-ben egy referendumon megkérdezték, maradjon-e az ország a Közösségben és akkor még elsöprő fölénnyel, kétharmados többséggel támogatták a bennmaradást. Ugyanakkor a britek sok tekintetben különcnek számítottak már akkor is, és később is a Közösségben, majd jogutódjában, az Európai Unióban. Nem csatlakoztak például az eurozónához, megtartva mindvégig nemzeti valutájukat, az angol fontot és nem csatlakoztak a schengeni övezethez sem. Ugyanakkor a kereskedelemben hatalmas előnyt jelentett a brit gazdaságnak a vámhatárok megszűnése, majd az olcsó, de képzett európai munkaerő. Az 1973-ban még 56 millió lakossal rendelkező szigetország 192,5 milliárd dolláros GDP-je 47 év alatt, vagyis az uniós tagság végéig, amikor már 66 milliónyian lettek, 2,2825  billió dollár lett, ami óriási növekedést jelez. A britek az EU egyik leggazdagabb állama volt, és a harmadik legnagyobb nettó befizető. A 751 tagú Európai Parlamentben 73 képviselőjük volt, vagyis minden tizedik képviselőt ők adták. Az Európai Unió Tanácsának soros elnökségét pedig öt alkalommal látták el.

Hogy a jövőben hogyan alakul az EU és az Egyesült Királyság viszonya, az a következő 11 hónapban dől el. Egész pontosan 10 hónapban, mert az érdemi munka márciusban kezdődik. Ugyan a kétoldalú megállapodásokra lehetőség lenne 2022-ig vagy 2023-ig, de a brit parlament megtiltotta a kormánynak, hogy éljen ezzel a lehetőséggel, így a most kezdődő átmeneti állapot egy éven belül véget kell érjen. Bár egyik fél se akarja a vámhatárok visszaállítását, de kérdés, a britek mennyi EU-s szabályt hajlandók betartani annak érdekében, hogy az áruk a jövőben is szabadon utazzanak a kontinens és a szigetország között. Sok ilyen és ehhez hasonló kérdés között az is bizonytalan még, hogy a Brexit után uniós állampolgárok hogyan vállalhatnának munkát a briteknél. Egyelőre úgy tűnik, kvótarendszer lesz és a magasan szakképzett, főleg hiányszakmákban dolgozó munkaerőknek könnyítenék meg majd a belépést és letelepedést a szigetországban. Orvosokat, nővéreket például a jövőben is szívesen látnának. De az alacsonyan kvalifikált munkavállalók előtt hamarosan bezárulnak a kapuk. Aki pedig már az Egyesült Királyságban él és dolgozik, azoktól a letelepedett státuszt követelnek meg, ami garantálná a jövőbeni ott tartózkodást.

37 komment

Címkék: politika gazdaság eu egészségügy munkavállalás referendum 2020 egyesült királyság 1973 nigel farage 2021 ekozbenlondonban lakossága Eközbenlondonban Brexit


A bejegyzés trackback címe:

https://ekozbenlondonban.blog.hu/api/trackback/id/tr7715438106

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kofolafan 2020.02.02. 13:57:35

Europa tobb lett azzal, hogy ezek elmentek. Soha nem is voltak igazi Europa-partiak.

paráznabillegető 2020.02.02. 14:05:09

@kofolafan: tévedés.
de nem fejtem ki, mert ha nem ott közöttük élsz, úgyse értenéd.

flydomi 2020.02.02. 14:19:12

A Brexit inkabb az Egyesult Kiralysag "leterol" szol.
Ezt tudta Cameron is a nagy populizmusa-nacizmusa orjongeseben,ahogy Teri neni,es szoszke nacika is.
remeljukhogy nem egy masodik Jugoszlaviai tortenet fog kibontakozni Europa teruleten ismet…….

Szaktanár 2020.02.02. 14:31:28

@paráznabillegető: nekem kifejted? :) én éltem közöttük eleget, és ugyanez a véleményem.

paráznabillegető 2020.02.02. 14:49:19

@flydomi: a hatalomról szól. és hogy mit meg nem tesznek érte...

Szaktanár 2020.02.02. 14:52:13

@paráznabillegető: pont azért, mert nem értek veled egyet, és szeretném tudni, h miért gondolod azt, amit :)

paráznabillegető 2020.02.02. 15:09:19

@Szaktanár: fair enough...
nehéz ezt megfogalmazni, itt írok és törlök már tíz perc óta. :D
nem különböznek a magyaroktól. ugyanúgy utálnak és ingyen akarnak mindent, mint bárki más. de még az itt élő lengyel és olasz is, ja és a németnek sincs ez ellene. (az olasz ráadásul fekete...)

Szaktanár 2020.02.02. 15:29:03

@paráznabillegető: ebben egyetértek, de a kérdés nem arra vonatkozok, h pont olyan okosak/buták/telhetetlenek/stb mint bármelyik nép európában (mert igen, pont ugyanolyanok, mint bárki más), hanem h mennyire "európa-pártiak" (amely egyébként egy rossz megfogalmazás, mert max "eu-pártiak" lehetnének, hiszen európa egy kontinens, nem választható, h ők akkor most európaiak-e, vagy sem). szóval nekem is az a benyomásom róluk több, ott töltött év után, h mindig is volt bennük egyfajta téves felsőbbrendűségi érzés, h ők jobban a többieknél, de főleg az általuk lenézett kontinensen élőknél. az eu-ban pedig mindig is kerékkötők voltak, szóval ebben az értelemben csak nyer az eu a távozásukkal.

Che21 2020.02.02. 16:01:23

Egy Gazdasági Közösséghez csatlakoztak anno.

Nem pedig ahhoz a balliberális politikai terror alatt nyögő Unióhoz, amiből kiléptek.

zabry 2020.02.02. 16:11:21

@Che21: ja te valami buckalakó lehetsz..

paráznabillegető 2020.02.02. 17:32:21

@Szaktanár: hm. ugyan melyik nép nem gondolja magát felsőbbrendűnek a többinél? az eu(rópaiság) illetve annak ellentéte pedig szimpla propaganda, médiavarázs.
be is dőltek a szemfényvesztésnek.

Che21 2020.02.02. 18:24:18

@zabry: Kb. az ilyen szintű "érvelések" miatt léptek ki.

De folytatssátok csak.

paráznabillegető 2020.02.02. 18:37:43

@Che21: hát igen, az angol az ilyen sértődős-durcás fajta.
térképen megnézted már, hol vannak egyáltalán? speakity english?

Muhammad Balfas 2020.02.02. 19:16:45

Farage egyik szeme sír , a másik nevet..Célját elérte , viszont pártjának léte okafogyottá vált..

Bev 2020.02.02. 19:21:05

Menjenek a francba! Szívből kívánom, hogy azt kapják, amit érdemelnek ezért az ocsmány árulásért. A világ legrasszistább, leggőgösebb népe. Undorítóak! Ha az EU-nak van esze, megígéri a skótoknak az azonnali EU-tagságot a függetlenedésük esetére.

Muhammad Balfas 2020.02.02. 19:31:59

A demokrácia ünnepe ! A libsiknek nem sikerült abortálniuk a népakaratot..:)

Muhammad Balfas 2020.02.02. 19:32:42

@Bev: A spanyolok hamar megvétóznák..

Bev 2020.02.02. 19:46:20

@Muhammad Balfas: Ez nem a demokrácia ünnepe, hanem szégyen egy rasszista és önző népre, amelyik bepapizta a demagóg politikusok hazugságait. "Take back contol!" Röhej! Farage nevű idióta önmagában szimbóluma a Brexitnek. Látszik rajta, hogy kretén.

Szaktanár 2020.02.02. 19:56:50

@paráznabillegető: hát sztem nagyon sok nép nem gondolja magát felsőbbrendűnek a többinél. az biztos, h annyira kevesen vannak eltévedve a saját fontosságukat illetően, mint az angolok.

Muhammad Balfas 2020.02.02. 19:58:02

@Bev: Hoztak egy döntést egy demokratikus népszavazáson, amit a kormány végrehajtott. Sok, magát demokratikusnak hazudó ország vezetése számára ez igencsak furcsa fejlemény..:)

Bev 2020.02.02. 20:05:38

Az hogy végrehajtanak egy népszavazási akaratot, ez a demokrácia ünnepe? Ez természetes egy demokratikus államban. Itt a gond nem ezzel, hanem az angolok közép- és kelet-európai emberek elleni rasszizmusával van, ami rábírta őket erre az egész ocsmány Brexitre.

Muhammad Balfas 2020.02.02. 20:36:35

@Bev: Másutt egyáltalán nem természetes ez. Van ahol addig szavaztatják a jó népet, ameddig ki nem jön a "megfelelő" eredmény"..

"Itt a gond nem ezzel, hanem az angolok közép- és kelet-európai emberek elleni rasszizmusával van"

Ez egy hazug ballibsi toposz. Nem a szlovák vízvezeték szerelővel, meg a lengyel buszsofőrrel vagy a magyar szakáccsal van a gondjuk, sokkal inkább az öt puját terelgető utcai nindzsával, meg, késes Alival, aki a buszon kezd el hadonászni a haleffal.
Most visszaszerezték a szuverenitásukat és egy normális bevándorlási rendszert alkothatnak, mint az ausztrálok..

Szaktanár 2020.02.02. 20:52:08

@Muhammad Balfas: "sokkal inkább az öt puját terelgető utcai nindzsával, meg, késes Alival, aki a buszon kezd el hadonászni a haleffal." - még ha ezekkel bajuk is van, ami valószínűsíthető, akkor sem az eu-ból való kilépés az, ami megoldja ezt a problémát; lévén h ők jellemzően nem eu-s bevándorlók.

paráznabillegető 2020.02.02. 21:04:15

@Muhammad Balfas: amelyiknek baja van, annak mindenkivel baja van. a pulyás nindzsával, alival, pávellel, de még a ginger angus sem elég jó neki.

Bev 2020.02.02. 21:06:46

Miféle ballibsi toposz? Melyik baloldali vagy liberális politikus állított ilyet valaha? Érdekes, hogy amikor, már régen telis-tele voltak mindenféle odavándorolt, volt gyarmati meg egyéb népséggel, akkor nem kellett még Brexitet rendezni, csak most, amikor valóban sok közép- és kelet -európai is megjelent. A bevándorlási politika meg, amit terveznek, erkölcsös? A máshol kitaníttatott orvosokat, tudósokat odacsábítani a céljuk. Rohadt önző népség! Csak nekik jó legyen, mások meg dögöljenek meg, erről is szólt ez az egész Brexit. Szuverenitásukat visszaszerezték? Tényleg? Miben korlátozta az EU a szuverenitásukat? Minimális dolgokban.

paráznabillegető 2020.02.02. 21:10:58

@Szaktanár: emberek gyakorolhatnak önkritikát meg mértékletességet, de népek nem. még egy eldugott törzs a dzsungelben is belövi magához képest a többit, és nem a saját kárára.
az angolok sem tartják magukat kevesebbre, sőt. mindent ők oldottak meg és találtak fel, és természetesen ők a legjobbak mindenben. ahogy a görögök is, meg az olaszok, spanyolok, oroszok, amerikaiak...
de csakik jó dolgokban! a rosszakról szó se essék, hacsak nem úgy, hogy tettek ellene, mint a rabszolgaság felszámolása... khrm... meg a rasszizmus elleni harc... khrm...
a bánat van velem?

kofolafan 2020.02.02. 23:05:14

@paráznabillegető: sajnos en valoban csak 7 evig eltem a UK-ben (4 evig Londonban es 3 evig Manchesterben), szoval biztos rosszul latom.

kofolafan 2020.02.02. 23:07:31

@Bev: tudom, nekunk kurvarosszul esik, de az a helyzet, hogy egy atlag kekgalleros angol sokkal kozelebb erez magahoz egy pakisztanit vagy hindut, mint egy lengyelt vagy magyart.

Bev 2020.02.02. 23:27:06

@kofolafan: tudom én ezt. Persze miközben közelebb érzik magukhoz a "paki"-kat, azért jól le is nézik. Jók azok olyan helyi szolgáknak , nem igaz? Meg hát a ó, a dicső gyarmati múlt!

paráznabillegető 2020.02.03. 09:10:37

@kofolafan: nem rosszul látod, hanem tévedsz. és az, hogy itt-ott voltál x-y ideig, önmagában semmit nem jelent.
csak egy szó: prekoncepció.

paráznabillegető 2020.02.03. 09:18:46

@kofolafan: ezt érdemes lenne mondanod a kollégáimnak... :D
elárulok egy titkot: először nyitottan állnak az idegenhez, aztán a viszony további alakulása attól függ,hogy viselkedik a másik. és hát az emberek vislkedése meg úgy ltalában az emberek, eléggé el vannak baszva ám.
nekem is vannak fura szokásaim a szemükben, pl hogyan iszom én a teát, vagy fokhagymát tenni a pirítósra? erre elküldöm őket az ecetes picsába, ők meg megállapítják, hogy bastard vagyok, és egy jót röhögünk - mert nem ezen múlik! ja, és akit utálnak, annak a szemébe sose mondják, hogy bastard... bezzeg a háta mögött.
mindenhol ez megy ezen a szargolyón.

Muhammad Balfas 2020.02.03. 11:53:06

@Szaktanár: Ausztrál típusú bevándorlási rendszer fognak bevezetni..

Szaktanár 2020.02.03. 12:01:20

@Muhammad Balfas: hát azt most még egyelőre nem tudjuk, h mit fognak bevezetni, nem csak az okoz súlyos nehézségeket, h ezt még ők sem tudják, BJ személye önmagában sem épp segíti az irány pontos kijelölését; mert amellett, h nem tudja, h mit akar, nem fél gátlástalanul hazudozni sem.

Muhammad Balfas 2020.02.05. 13:34:08

@Szaktanár: Sztem pontosan tudja, hogy mit akar.. KB. azt, amit Trump az USA-ban a gazdaság terén, illetve megszűrni a GB-be bevándorló tömeget..

Gerardus A. Lodewijk 2020.02.13. 10:41:22

Tényleg rendkívül demokratikus az olyan népszavazás, amelynek kampánya az egyik oldal részéről bevallottan hazugságokon alapul.

Arról nem is beszélve, hogy milyen kiemelkedően demokratikus az olyan népszavazási eredmény, amelyből nem állapítható meg, mi volt a szándéka a szavazásra jogosultak többségének.
süti beállítások módosítása