A blogról

Érdekességek Londonból, Londonról - nemcsak londoniaknak.

Friss topikok

2019.02.21. 08:52 Westminster

Miniforradalom a brit parlamentben

independent_group.jpgElőször nyolc munkáspárti képviselő döntött úgy, hogy megválik pártjától és alakít egy független csoportot, majd csatlakozott hozzájuk három konzervatív képviselő is. A céljuk a Brexit megállítása.

Alig több mint egy hónap van hátra március 29-ig, amikor az Egyesült Királyság nagy valószínűséggel alku nélkül kilép az unióból. Hogy ez mit jelent majd a gyakorlatban, arról még csak találgatások vannak, de az bizonyos, hogy a szakítás korántsem lesz zökkenőmentes. Azonban már most vannak olyan események, amikre eddig nem volt példa, mondhatni precedens nélküliek a brit politikában.

Ilyen az a lázadás, amit nyolc parlamenti képviselő hajtott végre a héten a Munkáspártban. A magukat Independent Groupnak, vagyis Független Csoportnak nevező alakulat egyfelől saját pártjuk rossz irányvonala és vezetése, másfelől a Brexit miatti válság révén alakult meg. Pártként ugyan nem működhetnek és a mandátumukat sem adják vissza, de a Labour Partynak búcsút intettek. Meg is nevezték döntésük fő okát: Jeremy Corbynt, aki szerintük alkalmatlan vezető, mert nem tudta kezelni pártján belül az antiszemita és rasszista megnyilvánulásokat, másfelől a Brexit-ügyben nem képviselte a választóik többségének akaratát, nevezetesen a második referendumot, ami megállíthatná a Brexitet. Mint ismeretes, Corbyn valóban nem állt a kezdeményezés mögé, csupán belengette, hogy ha a konzervatívok alku nélkül akarnának kilépni, akkor támogatja majd (ez nem történt meg eddig). Ehelyett bizalmatlansági indítványt nyújtott be May és kabinetje ellen, ami azonban csúfosan elbukott. A csalódott munkáspárti képviselők most léptek és egy harmadik, Európa-párti utat akarnak a két nagy párt árnyékában.

Az még meglepőbb fordulatnak tekinthető, hogy ehhez a friss formációhoz csatlakoztak pártjukkal szemben kritikus toryk is, eddig hárman. Nekik is pártjuk vezetője jelenti a legfőbb gondot, és mind a hárman EU-pártiak. Szerintük May a keményvonalas Brexit-támogatók embere, aki csak húzza az időt. Egyikük, Anna Soubry egyenesen úgy fogalmazott, May kezéből kicsúszott az irányítás és már nem a konzervatív párt határozza meg a Brexit irányát, hanem fordítva, a Brexit alakítja a pártot. Az új, 11  fős formáció tehát EU-barát és igyekszik a két párt között, centristaként pozicionálni magát. A kérdés, lesz-e elég támogatottságuk, elindítanak-e valódi forradalmat a brit belpolitikában, vagy ki fog fulladni ez a kezdeményezés idő előtt. A sajtó figyelme nekik kedvez, kis politikai tömörülésnek ekkora figyelmet ritkán szentelnek. Ugyanakkor nemcsak meleget, de hideget is kapnak bőven, legfőképp saját pártjuk irányából. Még az egykori miniszterelnök, az egész Brexit-lavinát elindító David Cameron (aki egyébként nem érzi magát felelősnek a kialakult helyzetért) is kritikával illette a távozó torykat.

Akárhogy is folytatódik a történet, az már most látszik, hogy a Brexit mély nyomot hagy a britek politikai rendszerében. A London School of Economics professzora, Sara Hobolt szerint a 2016-os referendum egyenesen újrarajzolta a politikai ideológiai törésvonalakat az Egyesült Királyságban. Az emberek már nem konzervatívként vagy munkáspártiként, hanem Brexit-pártiként vagy EU-pártiként határozzák meg magukat, és a két tábor közti konfliktus törzsi szintre süllyedt.

29 komment

Címkék: politika eu forradalom munkáspárt egyesült királyság konzervatívok 2019 Cameron Westminster ekozbenlondonban Eközbenlondonban Brexit Corbyn Theresa May


A bejegyzés trackback címe:

https://ekozbenlondonban.blog.hu/api/trackback/id/tr3414640004

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Petrus Rosidus Maximus 2019.02.22. 06:30:36

A Brexit már megállíthatatlan és vissza fogja vetni az Egyesült Királyságot is meg az EU -t is.

vergyula 2019.02.22. 07:12:32

@MAXVAL bircaman közíró: Na de vajon mi a népakarat? Talán az, amit egy 3 évvel ezelőtti minimális különbséget mutató szavazás eredményezett? Azért én nagyon kiváncsi lennék egy újabb referendum eredményére. Vagy inkább nem, borítékolható, hogy a többségük maradni akarna. De azért úgy lenne korrekt, ha megtartanák.
Remélem nálunk soha nem tartanak ilyen szavazást. A sok megvezetett ostoba rögtön rohanna a kilépésre szavazni, akkor is, ha másnap éhen hal.

Spiritual 2019.02.22. 07:31:54

@MAXVAL bircaman közíró: A szavazás napján egész nap zuhogott az eső. Nagyrészt a nyugdíjasok mentek el szavazni. Mire szavaztak? Minden héten új kórház épül valamelyik településen. Nagy béremelések lesznek, ha nem jön több munkavállaló az eu- ból. Persze hazudtak, mint ahogy a politikusok mindig is hazudnak. Ezen kívül, mind fotelpolitikus, csak kizárólagosan egyváltozós modellben tudnak gondolkodni. Ez pedig köszönőviszonyban sincs a valósággal.

nyiktonyeatszusztvujet 2019.02.22. 07:36:52

@vergyula: Nem lenne korrekt.Csak néhány libbant gondolja ugy ,hogy addig kell szavazni ,amig az nem lesz az eredmény amit ki akarnak erőszakolni.
Pont mint Hitler ,meg a náci párt.

nyiktonyeatszusztvujet 2019.02.22. 07:39:11

@Spiritual: Ki a nyavaját érdekli ,hogy miért és kik NEM mentek el szavazni ?

vergyula 2019.02.22. 07:53:46

@nyiktonyeatszusztvujet: Igazad van, szavazni úgy kell, hogy előtte az illibant vezetők hónapokig tömik a fejedet gyűlöletkampánnyal, aztán mikor már elégségnek tűnik az agymosás, nyitjuk az urnákat. Esetleg küldjük a nemzeti konzultációs íveket.
3 év után, mikor már jobban láthatók a kilépés hatásai, teljesen jogos lenne egy újabb szavazás. Ez eleve majdnem egy választási ciklus.

2019.02.22. 09:39:21

@vergyula: Ott a pont. 2016-ban hiányos - hogy nem mondjam hamis - információ birtokában döntöttek a szavazók.

2019.02.22. 09:41:07

@MAXVAL bircaman közíró: A népakarat az, ami neked tetszik sztalinkám! Meg a posztszovjet tartótisztednek.

2019.02.22. 09:43:53

@vergyula: Láttad a Brexit című filmet? Érdemes megnézni, nagyon érdekesen mutatja be, hogy miért, hogyan alakultak a dolgok. Nyilván nem a totális valóságot képezi le, de elvileg tényekre épült. A film végén a pár soros magyarázat hozzá meg iszonyú ütős.

sityak 2019.02.22. 09:52:10

Hát Birca, te nagyon megkeseredett ember lehetsz :-)

midnightcoder2 2019.02.22. 10:52:55

@vergyula: Nem, szavazni úgy kell, hogy elõzõleg a libbant vezetõk tömik az agyadat az agitproppal. És ha ezután mégsem úgy szavaz az istenadta nép ahogy mi szeretnénk akkor persze ignorálni lehet a végeredményt, feltéve ha nem a libbantak számára kedvezõ. Mert az úgy demokratikus. Különösen, ha azokat akik nem a libbant álláspont szerint szavaztak leostobázzuk, nyuggerezzük. Elvégre a 18 éves libbant hipsztergyerek szavazata legalább kettõt ér.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2019.02.22. 12:22:47

@Spiritual: @vergyula:

Akkor ezen az alapon sose legyen választás. Majd dönt pár okos ember.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2019.02.22. 12:24:11

@sityak:

Nem, derüsen szemlélem a liberalizmus zuhanását, ez optimusmussal tölt el.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2019.02.22. 12:25:51

@a szürkebarát ötven árnyalata:

Tévedsz, a népakaratot Soros gazda mondja meg. Azt ellenezni antiszemitizmus.

2019.02.22. 12:33:14

@midnightcoder2: @MAXVAL bircaman közíró: Valószínűleg nem jöttetek rá, arra, hogy ti azért posztolhatjátok szabadon a hülyeségeiteket mert annak idején pár ballibant és az őket követő sorosista csőcselék létrehozta ezt a polgári demokráciának nevezett förmedvényt, amit azóta is güzü módjára reszelget egy csomó idealista idióta. Bezzeg a jó öreg diktatúrában, ott nem kéne koptassátok ez egyébként nem létező billentyűzetet, hogy az egyébként nem létező interneten keresztül megvilágosítsatok megannyi elmét.

2019.02.22. 12:34:11

@MAXVAL bircaman közíró: Köszönöm mester a felvilágosítást. Úgy tűnik, reggel elfelejtettem bevenni a narancsmagkivonatot.

2019.02.22. 14:29:57

@MAXVAL bircaman közíró: Mondtam én ilyent? És ha az lenne?

Spiritual 2019.02.22. 18:11:40

@nyiktonyeatszusztvujet: Tavarisucsityel! Ki a fenét érdekel a te véleményed? :D :D

Spiritual 2019.02.22. 18:15:20

@MAXVAL bircaman közíró: Persze, lehet magyarázni. Utólag csak azt sajnálom, hogy nem tettem meg a bet-en. ;)

Spiritual 2019.02.22. 18:25:49

@a szürkebarát ötven árnyalata: Egyébként pont ezt zokogják vissza. Akkor bezzeg rend volt, minden sarkon rendőr állt. Az igaz, nem is volt bűnözés, de kb más sem. Magyarországon újra el fog jönni ez az idő, csak meg kell lennie a kritikus tömegnek a huxithoz. Valójában ez a célja az összes plakátkampánynak és gyűlöletcunaminak. Persze cumi lesz a vége. :P Nem lesz itt szabad média, lehet még a netet is kínai mintára ellenőrizni fogják, viszont munkahely sem nagyon. Multik olyan gyorsan fognak pakolni, mint a fene. Aztán marad a NER... az Istenadta NER, akik állami tuning nélkül szart sem értenek a vállakozáshoz, de egyáltalán semmihez sem és majd ők fognak munkahelyeket teremteni a keményen dolgozó kisembereknek.... Ha ez tényleg megtörténik meg is fogjuk érdemelni.

vergyula 2019.02.23. 05:55:05

@Kolompár Magneto: Még nem, de már downloading. ;) Köszi.

vergyula 2019.02.23. 06:27:52

@midnightcoder2: A kommentemet kedves "Senki sem hiányzik" elvtársunk "a libbantak addig szavaztatnak, amíg számukra megfelelő eredmény jön ki" szövegére reagálva írtam. Nyilván így kissé részrehajló lett, de teljesen feleslegesen fordítod át ugyanazt a másik oldalra. Így egy picit while true { echo "Anyád!"; echo "Tied!";} irányba megyünk, ám legyen. "Libbant agitprop"-ról így elsőre a Gyurcsány-féle "23 millió román" jut eszembe. Nem volt szép dolog, de tény, hogy nem köszönt rám ezernyi óriás plakáton, minden kormánypárti újságban, vagy félóránként a rádióban, mint pl. a "Brüsszel migránsvízumot akar, feltöltött bankkártyát ad a migránsoknak, ez veszélyes, önnek is joga van megismerni Brüsszel szándékát". Ennyit a libbantak vs. illibbantak neverending vitáról.
És most vissza a témánkhoz.
1. 3 éve volt egy népszavazás Brexit-ügyben
2. Minimális többséget szereztek a kilépni vágyók
3. Mostanra már látszik, mennyire lenne ez "jó" a briteknek
Szerinted jelenleg is a Brexit-pártiak lennének (minimális) többségben?

vergyula 2019.02.23. 06:34:48

@MAXVAL bircaman közíró: "Tévedsz, a népakaratot Soros gazda mondja meg." - Tehát Soros akarja a Brexitet. Oké, akkor én is. Vagy 3 éve elcseszte, nem sikerült megvezetnie a népet. Már Gyuribá sem a régi.

2019.02.25. 08:29:50

@Spiritual: Lehet, hogy igaz az a bonmot, hogy a világban az intelligencia állandó, csak egyre több ember között oszlik el :(

Spiritual 2019.02.25. 20:55:26

@a szürkebarát ötven árnyalata: Az intelligencia egészen biztosan jól van elosztva, vagy hallottál már valakit panaszkodni, hogy neki kevés jutott?:D

2019.02.26. 14:02:39

@Spiritual: Ne tudd meg, mekkorát nyerítettem, mikor ezt olvastam. Engedelmeddel felveszem az állandó poénjaim közé, egy darabig biztosan nem fog elfáradni.
süti beállítások módosítása