Éjfél után élesedett az Ultra-low emission zone, vagyis ULEZ London belvárosában, ami azt célozza, hogy a káros anyag kibocsátás jelentősen csökkenjen, majd idővel megszűnjön.
Egyedülálló kezdeményezés élére állt a brit főváros, amely úszik a szmogban. Úgy döntött a vezetése, hogy kiszorítja az autósokat két lépésben. Első körben a belvárosból, ami a Westminster és a City egy részét, továbbá a South Bank környékét jelenti, később, 2021-től pedig az északi és déli körgyűrű közötti részből, ami nagyjából az 1–3-as földalatti zónáknak felel meg (ld. térképen). Az ok egyszerű: évente többezren betegednek meg a rossz levegőminőség miatt. Különösen a gyerekek és idősek veszélyeztetettek. A King's College és az Imperial College London közös tanulmánya szerint minden tizedik gyereknek, akit asztmatikus tünetekkel kezelnek, a betegsége a toxikus levegő miatt alakult ki. Jelenleg mintegy 400 ezer londoni gyerek él a legszennyezettebb zónákban, ahol főleg a nitrogén-dioxid koncentrációja magas.
A főváros mostani rendelete szerint Euro 6-os motorral felszerelt járművek járhatnak a belvárosban továbbra is ingyenesen, a többi járműnek napi £12.50-os díjat számolnak fel. Sadiq Khan polgármester szerint ettől a lépéstől mintegy 45%-os emissziócsökkenést remélnek. A forgalmas helyeken, reggel 7 és este 6 között szedett dugódíjjal együtt pedig mostantól £24 is lehet egy autós napi extra kiadása. A teher elsősorban a dízeles és idősebb benzines autók tulajdonosait sújtja, valamint az olyan buszok és teherautók vezetőit, akiknek szintén régi típusú, 2015 előtt gyártott járműve van. Utóbbiaknál a napidíj egyébként kapásból £100, vagyis nyolcszorosa (vagy ha forgalmas helyen jár, akkor négyszerese) az autósokénak. A szabálytalan vezetőket, akik a díj megfizetése nélkül mennek a zónába, a DVLA adatbázisa alapján, rendszámtáblájuk révén azonosítják.
A TfL előrejelzése szerint jelentős forgalomcsökkenésre lehet számítani az érintett területen, ahova jelenleg napi 40-50 ezer autó lép be rendszeresen. Míg az UBER és más taxiszolgáltatók is kötelezve lesznek a díj megfizetésére, a fekete taxik (ún. black cabek), egyelőre mentesülnek alóla. Ez mintegy 23 ezer sofőrt jelent, akiknek többsége dízelt használ (a teljes NO2-szennyezés mintegy 20%-ért felelnek). Ugyanakkor a jövőben csak azok kaphatnak új engedélyt e taxisok közül, akiknek 2015 után gyártott Euro 6-os motor van a taxijában. A nagy változás várhatóan 2021 októberében lesz, amikor még nagyobb zónára terjesztik ki az ULEZ-t. Addig is azonban több százezres bevétellel számolhat London és tisztább levegővel. Birmingham, Leeds és Manchester pedig 2020-tól követi példáját és szintén bevezeti az ultra-alacsony emissziójú zónákat.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
LondoniTódi · http://greenwichlakas.blog.hu 2019.04.08. 14:20:26
Csak ki kell menni az Oxford Streetre: A taxik és buszok is képesek dugót csinálni, egyéb autó nélkül. Akkor meg miről beszélünk??
Ha már elővették a szokásos beteg gyerek lemezt: az asztmás gyereket csak a magánautók döglesztik meg, a taxik nem?
Talán az elavult lakás és ház szigeteléseken kellene javítani, meg korszerűsítésre kötelezni a tulajokat, mert itt mindenki fűt mint az állat és mégsem megy egy angol házban 18 fok felé télen a hőmérséklet. És sok helyen még századfordulós kazán/bojler/kandalló van.